Press "Enter" to skip to content

Colgate ziet aandeel fors stijgen dankzij mondmaskers. “Mensen worden gewezen op hun eigen muffe putlucht”

Het aandeel van Colgate-Palmolive (CL op de NYS) stond bij sluiting opzondag meer dan 6% hoger dan bij opening. Dit zijn ongeziene cijfers, ondanks de grootte en de goede gezondheid van het bedrijf. 

Opvallend: ook het Nederlands-Britse Unilever (verdeler van Signal) en Procter & Gamble (van o.a. Oral B) doen het al enkele dagen uitstekend. Verwacht wordt dat de oorzaak ligt bij de recente beslissing van verschillende regeringen om mondmaskers overal te verplichten.

“Mensen met een onregelmatige mondhygiëne maken nu voor het eerst écht kennis met zichzelf,” zegt Henning Jakobsen, CFO van Colgate. “Dat zet aan tot zelfreflectie boven de wastafel, en juist daar bieden onze producten het antwoord (lacht breed).” 

Volgens Luc Martens, professor tandheelkunde aan de UGent, is deze evolutie een goede zaak. “Er wordt geconstateerd dat een onverzorgd gebit in veel gevallen kan leiden tot een gevaarlijk hoge productie van CO3(S2P4)HL, wat in de volksmond bekend staat als “muffe putlucht”.

De verplichting van mondmaskers blijkt ook andere onvoorziene voordelen te hebben. Nu mensen de muffe putlucht meer beginnen concentreren rond het eigen gezicht, kan blijkbaar ook onze atmosfeer een stuk rustiger ademen.

“Er worden al enkele dagen opmerkelijk lage concentraties van putlucht vastgesteld,” bevestigt ook klimatoloog Jean-Pascal van Ypersele. “Rotte putlucht is een belangrijk broeikasgas, dus deze trend mag zich volgens ons zeker nog even verderzetten.”

2 reacties

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: