Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Langdurig zieke geveld door burn-out van al het profiteren

Dat langdurig zieken het makkelijk zouden hebben blijft een hardnekkige misvatting. Onze reporter ging langs bij Emma (41), die zo hard van het systeem profiteert dat ze recht op een burn-out afstevent.

“Ik kan het niet meer aan,” getuigt Emma doodop, “dit verschroeiende tempo van dagelijks leunen op de welvaartstaat en voltijds parasiteren op de kap van wie werkt. Een mens wordt gek van al dat ontspannen.”

“Mensen weten ook gewoon niet wat langdurig ziek zijn eigenlijk inhoudt, of wat voor engagement dat vergt. Kijk, ik kan moeilijk uit de voeten met mijn chronische rug- en gewrichtspijn, maar elke ochtend sleep ik me toch maar dapper naar het raam om al jullie pendelende losers persoonlijk te staan uitlachen. Ja, en die moeite wordt niet gezien. Zo is het.”

Ook Emma’s arts trekt aan de alarmbel en vraagt om begrip en erkenning voor de limieten van de mens: “Langdurig ziek zijn is misschien geen job, maar je bent er elke dag mee bezig. Voor de werkende mens is het eigenlijk simpel. Aan het einde van de dag klok je af, laat je het allemaal achter en kan je naar huis. Mensen als Emma kunnen niet eens naar huis. Die zitten daar al.”

Meer van dit soort artikels? Volg ons dan via Twitter, Facebook of Instagram.

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een reactie