Economen trekken aan de alarmbel. Nadat Groen eerder deze week een taks voorstelde op het gebruik van een privéjet, valt de industrie nu ten prooi aan prijsstijgingen.
“Die uitspraken van Groen hebben geleid tot onzekerheid op de markt”, vertelt professor economie Stijn Maes (KU Leuven). “Niemand wil 10 miljoen neertellen voor een vliegtuig om er dan nog 3.000 euro bij te betalen aan taksen. Logisch dan ook dat het voorstel van Groen-covoorzitter Nadia Naji voor paniek zorgt bij investeerders.”
Door de onzekerheid op de markt werd er gisteren al een forse prijsstijging genoteerd, en daar is vooral de modale Vlaming het slachtoffer van. Zoals Bart en Wendy, die noodgedwongen moesten afzien van hun aankoop. “Heel ons leven hebben wij keihard gewerkt in café ‘t Hoekske en nu kunnen we met ons pensioentje geen privéjet kopen”, vertelt Bart ontgoocheld. “Waar gaat het toch in godsnaam naartoe in dit land?”
Toch is de hoop nog niet verloren. Economen stellen een subsidiepakket voor en meer infrastructuur. “Door meer luchthavens te bouwen in provinciesteden kunnen we de privéjet weer aantrekkelijker maken, waardoor de prijs op lange termijn terug zal dalen. In Lier bijvoorbeeld, dan zit je centraal tussen de luchthavens van Antwerpen en Brussel. Handig voor de korte afstanden waarvoor je de auto niet wil nemen”, aldus professor Aerts.
Wees de eerste om reactie te geven