De coronacrisis treft veel economische sectoren hard, maar weinigen zien hun omzet zo stevig dalen als de Vlaamse influencers. Nog voor de crisis was het al hard werken om gelijke tred te kunnen houden met de bikkelharde internationale concurrentie, maar sinds de eerste lockdown verzeilden heel wat onder hen in creatieve armoede.
Dat Vlaamse influencers het moeilijker hebben dan pakweg hun concurrenten in Spanje, Mexico of Australië is geen verrassing. Zelfs in een lockdown liggen in het buitenland de fotogenieke mogelijkheden voor het oprapen, omdat lokale influencers vaak maar enkele stappen moeten zetten voor ze op een zonovergoten strand met de klassieke duckface kunnen poseren. Niet zo in Vlaanderen, waar de influencers én hun volgers inmiddels uitgekeken zijn op de Vlooybergtoren en het doorzichtige kerkje van Borgloon.
Een klein aantal Vlaamse influencers is inmiddels met eigen middelen naar Dubai getrokken, maar voor de meerderheid is die investering in deze moeilijke tijden te groot. Om de zwaar getroffen sector bij te staan heeft de Vlaamse regering daarom aangekondigd om 35 miljoen euro vrij te maken uit het cultuurbudget. Met dit geld hopen ze zoveel mogelijk influencers de kans te geven om in deze donkere periode naar Dubai te trekken, om de burger via inspirerende foto’s, comments en hashtags een mooi eindejaar te wensen.
Wees de eerste om reactie te geven