Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Filosoof ontdekt dat ‘ik stel alleen vragen’ geen onderzoeksmethode is

Filosoof Maarten Boudry heeft uitgehaald naar de VRT nadat onderzoekers weigerden algemene uitspraken over buitenlanders te doen op basis van onvoldoende statistische gegevens. Volgens de filosoof gaat het om een gevaarlijke evolutie waarbij nuance steeds vaker gebruikt wordt om interessante vermoedens kapot te maken. “Vroeger mocht een intellectueel nog gewoon iets poneren,” aldus de filosoof. “Vandaag moet daar plots een methodologie en nuance bij. Belachelijk.”

Om aan te tonen dat de VRT de waarheid verzwijgt, voerde Boudry naar eigen zeggen dan maar zelf een onafhankelijk onderzoek uit. Daarvoor stuurde hij mails naar 37 adressen met variaties op de naam “Mohammed”, waaronder mohammed1987@hotmail.com en mohamed_real_7@outlook.com, met de vraag: “Hou jij van homo’s?” Van de meeste respondenten kreeg hij geen antwoord, drie mails bleken niet meer actief, en één persoon antwoordde: “Hoe kom jij aan dit mailadres?”. Een andere respondent stuurde simpelweg “nee”.

“Dat betekent dus dat 100 procent van de respondenten op mijn onderzoek homofoob is”, vertelt Boudry triomfantelijk. De filosoof geeft aan dat hij zijn onderzoek zal verderzetten. In een volgende fase plant hij mails te sturen naar adressen met variaties op “Yusuf”, waarbij hij hen een korte vragenlijst zal voorleggen met vragen als “Hoe vaak per week pleegt u een terreuraanslag?”, “Bent u al gestopt met uw vrouw te slaan?” en “Geeft u toe dat u de westerse beschaving haat: (a) een beetje, (b) heel erg, of (c) ontzettend veel?”. “Ik stel alleen vragen,” besluit Boudry. “Of mag dat tegenwoordig niet meer?”

Meer van dit soort artikels? Volg ons dan via Twitter, Facebook of Instagram.

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een reactie